poniedziałek, 16 marca 2015

"Chłopiec a dziewczynka, dziewczynka a chłopiec - czy można porównywać ich postępy rozwojowe?"

Wiele razy spotkałam się z porównywaniem typu : "A moja córeczka mając dwa latka to już tak pięknie mówiła, natomiast synek ...." itp itd. Nie tylko w otoczeniu , ale również u siebie... Mam córkę, która ma 4 latka oraz synka który ma dwa latka. Różnice miedzy nimi nie kończą się na cechach charakteru i temperamencie, ale również zauważyłam ogromne różnice rozwojowe. Martwiąc się, że nie potrafi wiele rzeczy, które córcia już potrafiła w jego wieku, ćwiczyłam z nim, starałam się "wymusić" na nim szybszy rozwój. Czy było to słuszne? Jak to jest z chłopcami  dziewczynkami? Czy można porównywać ich rozwój? 



Zagłębiłam się w literaturę aby jasno przemówić sobie i Wam mamusie do głowy, iż nie można , nie powinno się porównywać rozwoju chłopca i dziewczynki!

1. Pierwszą i zasadniczą sprawą jest fakt, iż mózg dziewczynki rozwija się bardziej regularnie. Pozwala to dziewczynkom na wykonywanie bardziej złożonych zadań. Natomiast mózg chłopca wydziela dla odmiany więcej testosteronu, dlatego potrzebują oni natychmiastowego poczucia satysfakcji oraz szybkiego rozwiązania problemu. 

2. Kwestia kolejna to sprawa ogólnego rozwoju między 1 rokiem życia a 6 rokiem życia. W większości przypadków jest tak, że dziewczynki szybciej chodzą, mówią, uczą się kolorów, uczą się liczyć, mają lepszą koncentrację oraz łatwiej je nakłonić do słuchania tego co jest mówione itp. Oczywiście są wyjątki, ale generalnie dziewczynki szybciej uczą się tych wszystkich rzeczy, np. siadania na nocnik. Przykładem jest opinia mojego lekarza , że mowa chłopców rozwija się dopiero między 2 a 4 rokiem życia. Córka mówiła już pięknie mając 2 lata. 

3.Następną ciekawostką jest fakt, że w wieku 5 lat dziewczynki wyprzedzają chłopców o pół roku w kwestii ogólnego rozwoju.

4. Ostatnią sprawą są upodobania chłopców i dziewczynek, które często się różnią, a różnice te oczywiście wypływają z różnic płciowych. Przykładem jest fakt, że chłopcy wolą skupić się na jednym zadaniu i nie chcą go przerywać, wymyślają zabawy, które potrzebują dużo przestrzeni, dlatego potrzebują więcej przebywania na dworze, lepiej radzą sobie z informacjami wizualnymi. Natomiast dziewczynki : ich motoryczna aktywność kumuluje się wolniej , jest mniej silna i trwa dłużej, uwaga dziewczynek jest bardziej stała i mniej aktywna, dziewczynki bardziej polegają na swoich zmysłach. 




Podsumowując, nie można porównywać ani rozwoju, ani stopnia ruchliwości ani tym bardziej upodobań chłopców i dziewczynek. Ten sam wiek nie oznacza tego samego rozwoju. Musimy pamiętać nie tylko o różnicach między płciami, ale również o tym, że każdy człowiek, każde dziecko jest inne. Porównywanie dąży do tego, że krzywdzimy nie tylko siebie ale również nasze dziecko! Nie każdy jest mądry, zdolny i inteligentny! Trzeba kochać i akceptować swoje pociechy takimi jakimi są i pomagać im w tym aby wyrosły na dobrych, pełnych wartości ludzi, ale również wspierać ich rozwój w sposób adekwatny do jego możliwości. Nie powinniśmy ani ograniczać swojego dziecka ani zawyżać jego ambicji! 


2 komentarze:

  1. Bo nie wazne jest zeby dziecko bylo idealne,Ono ma byc przede wszystkim Szczesliwe :)

    OdpowiedzUsuń