czwartek, 26 marca 2015

"Moje dziecko kłamie! - Jak pozbyć się złego nawyku u dziecka"



Kłamstwo, fantazjowanie to częsty problem u dzieci w wieku przedszkolnym, wczesnoszkolnym i szkolnym. Żaden rodzić nie chce aby ten nawykł wszedł jego dziecku w krew. Moja córka ma 4 latka i często słyszę u niej taki kłamstewka typu: "Mamo to nie ja to brat!", "Tak mamo byłam grzeczna!" <mimo że broiła jak mały diabełek> , "Mamo obiecuję że Ci nie ucieknę!" < a gdy tylko puszczę jej dłoń ucieka gdzie pieprz rośnie>, itp. Są to drobne kłamstwa , ale trzeba walczyć już z takimi aby dziecko nie nabyło nawyku kłamania. 



Jak nauczyć dziecko, że nie powinno ani kłamać ani fantazjować? 

1. Nigdy nie powinno się używać kłamstwa wobec dziecka! Przykładowa sytuacja: Idziesz z dzieckiem na szczepienie. Dziecko pyta:
- Mamo będzie bolało?
- Nie dziecko nie będzie. 
To jest kłamstwo! Jedno z wielu, które rodzice nadużywają. Dziecko przekona się, że to szczepienie jednak bolało i zakoduje sobie, że mama minęła się z prawdą, że skłamała. Pamiętajmy, że dziecko bierze z nas przykład.

2. Kolejną sprawą jest , że dziecko często kłamie w strachu przed karą. Każdy z nas ma ustalone jakieś zasady w domu. Na przykład : 
- Nie wolno ruszać tej donicy. Jeśli ją stłuczesz, będziesz miała zakaz oglądania bajek przez 2 dni. 
Dziecko jednak tłucze donicę mimo zakazu mamy. Bojąc się kary, mówi:
- Mamo, to nie ja na prawdę. 
W takiej sytuacji warto powiedzieć dziecku:
- Jeśli powiesz mi prawdę nie dostaniesz kary. Kto to zrobił?
W takiej sytuacji lęk dziecka mija. Przyznaje się do popełnionego czynu. Pamiętajcie aby powiedzieć dziecku, że ma przeprosić, za popełnione przewinienie. 

3. Pamiętajmy o tym aby doceniać nasze dziecko, aby je chwalić i nagradzać. Dziecko często kłamie, aby uzyskać aprobatę rodziców lub kolegów. Sytuacja przykładowa: 
- Mamo dostałam dziś 5 z polskiego! < a tak na prawdę żadnej oceny dziś nie dostali>

4. Następną rzeczą są wymagania rodziców. Pamiętajmy aby nie podnosić dziecku poprzeczki zbyt wysoko. Dziecku zdarzają się kłamstwa często gdy nie zrobi wszystkiego czego mama kazała, bojąc się niezadowolenia rodziców. 

5. Znamy swoje dzieci, więc jeśli widzimy, że zaczyna się motać w tym co mówi, trzeba je ostrzec: "Tylko mów prawdę, nie wolno kłamać".

6. Nie wykorzystujmy prawdomówności dziecka. Nie oczekujmy od niego donosicielstwa na rodzeństwo czy kolegów. 

7. Starajmy się nagradzać dziecko za prawdomówność, doceniać szczerość.

8. Trzeba być czujnym i pilnować tego aby kłamstwo nie przyniosło dziecku korzyści a wręcz przeciwnie. 

9. Okazujmy dziecku zaufanie, chyba, że notorycznie zdarzają się kłamstwa. 

10. Jeśli przyłapiemy dziecko na kłamstwie trzeba mu uświadomić , że zawiodło nasze zaufanie. 



6 komentarzy:

  1. Kochana napisałaś wszystko pięknie i super .Ja nie skromnie ,ale mogę powiedzieć ,że nigdy nie miałam z tym problemu u swoich dzieci .Syn ma 12 lat ,córcia 8 lat.Zawsze ich uczyłam i wpajałam zasadę ,że kłamstwo ma krótkie nogi .Zawsze należy mówić prawdę ,nawet jeśli miała by być okropna .Ufam swoim dzieciom i wiem że bardzo poważnie podchodzą do tego tematu jakim jet kłamstwo .Staram się mieć ich zaufanie a sama też mam je do nich ,ufamy sobie i wiedzą że mogą na mnie liczyć bez względu na wszystko .Nawet jeśli coś przeskrobią bo tak też się oczywiście zdarza (bo aniołkami nie są )wiedzą ,że chcę usłyszeć prawdę i tylko prawdę .Przykładowe szczepienie jak opisałaś ,mój syn przechodził o wiele gorsze rzeczy i kiedy pytał z łzami w oczach "mamusiu czy to będzie boleć" odpowiadałam kochanie mama nie ma pojęcia czy tak będzie ,ale jeśli okażę się ,że naprawdę bardzo boli .Jestem przy tobie -trzymam cie za rączkę i chcę abyś wiedział że będzie wszystko dobrze .Po boli i przestanie .Jeśli przeskrobali coś oboje nie stosuje kar typu -koniec komputera ,psp ,bajek .Przecież po godzinie lub dwóch jak zapytają czy mogą -pewnie bym powiedziała "tak "bo już bym ochłonęła .Wole stosować swoja metodę -maja sobie wszystko przemyśleć ,zastanowić się czy tak powinno być ,przyjść ,porozmawiać i przeprosić (ale to bardziej stosuje jak moje dzieciaki się kłócą ) u mnie w domu kłamstwo niestety nie przejdzie nigdy ,wiem to ja ,mąż i dzieci również .Prawda tylko prawda to wyniosłam z rodzinnego domu i chcę aby tak dalej udawało mi się to w moim domu .Pozdrawiam kochana

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pięknie to wygląda w Twojej rodzinie. Zazdroszczę ... Ja muszę odrobinę popracować nad tym. Jestem zdania, że nie ma tego złego co na dobre by nie wyszło. Dziekuję za opinię :)

      Usuń
    2. Zawsze się staram ale nie tyko ja ,ma wsparcie męża i dzieci .Rodzina jest dla nas najważniejsza .Staramy się, aby zawsze było dobrze -nie idealnie bo to za wiele powiedziane i było by nie prawdziwe z mojej strony gdybym tak napisała .Ale mi wystarczy to co mam -nie potrzebuję mieć idealnej rodziny na siłę.

      Usuń
    3. Każda rodzina ma jakieś skazy. Jedna większe , druga mniejsze. Nikt nie jest idealny.

      Usuń
  2. Dostalam kiedys taki poradnik odnosnie przedszkoli i dzieci w tym wieku,ze oni nieraz klamia fantazjujac.Bajki by mogli pisac.Nie wolno im wierzyc we wszystko co dzieje sie w szkole bo i oni tam na nas moga fantazjowac hehe :) A na klamstwa lepiej od razu zwracac uwage i byc czujnym bo wejdzie w nawyk :)

    OdpowiedzUsuń